В днешните времена на екологични ограничения и т. нар. downsizing дори 1,5 литра работен обем вече минават за голям бензинов двигател. Но ще са нужни цели 12 такива мотори, за да постигнат кубатурата на най-големия V8 за всички времена. Нека ви разкажем историята на легендарния Ford GAA.
В навечерието на Втората световна война Хенри Форд усеща, че ще се отвори пазар за леки и мощни авиационни двигатели. Първоначалната му идея е да произвежда по лиценз прочутия Merlin на Rolls-Royce. Но Хенри е пословично неотстъпчив и след поредица спорове начинанието се проваля. Вместо това Форд нарежда на инженерите си да разработят 27-литров V12, който да победи този на англичаните.
Намерението на Форд е да се пребори за поръчките на военновъздушните сили, доминирани дотогава от също 27-литровия Merlin и от поостарелия V12 на американския конкурент Allison.
Създаденият от Ford двигател е много новаторски за онова време - изцяло алуминиев, с 60 градуса ъгъл между цилиндрите, с 4 разпределителни вала и 48 клапана, и с доста по-висока мощност от конкурентите - 1800 конски сили. За неприятно учудване на Хенри Форд обаче тъкмо заради това моторът му е отхвърлен от командването и вместо това е предпочетен старият Allison - той е познат добре на механиците, лесен за поправяне и части за него се намират навсякъде.
В този си вид двигателят започва да се монтира в M4 Sherman - най-използвания средноразмерен танк от Съюзниците през Втората световна война. Хиляди бройки от него са предоставени на британците и СССР по прословутата програма "Заем-наем" на Рузвелт, така че моторът на Хенри Форд се е сражавал и на Източния фронт. Голяма част от заслугата за успеха на танка е именно на двигателя - той се оказва надежден и сравнително евтин за производство.
M4 е снет от въоръжение в САЩ през 1957, но в други части на света оцелява чак до 80-те. Използван е в Корейската и Виетнамската война, в Кубинската революция, в Гръцката гражданска война и къде ли не още.
За да се гарантира надеждността обаче, мощността на двигателя е изкуствено ограничена в армейските версии. След войната обаче ентусиасти започват да разбират, че могат да извлекат много повече от GAA, стига да подменят буталата, които издържат до не повече от 1200 конски сили. С подменени бутала моторът на Ford успя да развие до 5000 конски сили и за известно време постига такава доминация в скоростните състезания с драгстери, че скоро е забранен.


Жена загина при пожар
Честваме паметта на свети пророк Даниил
„България Еър“ и Летище „Васил Левски“ – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година
Отличиха най-изявените спортисти на Варна за 2025 г.
Кои са седемте най-горещи дестинации в света за 2026-та?
Преходът към електрически автомобили се разнищва бавно, после изведнъж
Настъпва умора от биткойн, като токенът се насочва към четвърта годишна загуба
САЩ заплашват с ответни мерки срещу фирми от ЕС заради дигиталния данък
Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери във Венецуела
Китай облекчава митата върху вноса на свинско месо от ЕС в окончателно решение
Mercedes показа най-бляскавия Unimog в историята
Официално: ЕС се отказва от забраната на ДВГ през 2035
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
Путин сложи ръка на имотите на Усик в Крим
Радев ще се срещне с БСП и ИТН за консултации след оставката на кабинета
Макрон за невярна информация в интернет за преврат във Франция
Само половин час слънчево греене в Стокхолм дотук през декември
Иранската Нобелова лауреатка Наргес Мохамади е откарана в болница след арест